Niečo málo o tom, kedy a akú naftu tankujeme
Do siete čerpacích staníc na Slovensku sa dostávajú štyri druhy nafty. Od 15. apríla do 30. septembra je možné tankovať naftu triedy B (tzv. letná), od 1. marca do 14. apríla a od 1. októbra do 15. novembra naftu triedy D (tzv. prechodná) a od 16. októbra do konca februára naftu triedy F (tzv. zimná). Pre oblasti s náročnejšími klimatickými podmienkami je k dispozícii nafta arktického typu. Prechodové dátumy stanovuje zákon, vodič tankuje teda to, čo je stanovené automaticky.
Jednotlivé druhy nafty sa od seba odlišujú tzv. teplotou filtrovateľnosti, čo upravuje slovenská technická norma. Pri letnej nafte je to teplota 0 °C, pri prechodnej -10 °C, pri zimnej -20 °C a pri arktickej nafte až -32 °C. Tieto teploty sú však dosiahnuté pri laboratórnych skúškach, a keďže realita môže byť o niekoľko stupňov odlišná, zákon povoľuje miernu odchýlku teplôt smerom nahor. Rozdielne teploty filtrovateľnosti výrobcovia dosahujú pridávaním depresantov, teda aditív, ktoré hraničné teploty posúvajú nadol a zmenšujú veľkosť kryštalizovaných častíc.
Najväčší problém naftových motorov v zime
Strašiakom naftových motorov sú nepravidelné jazdy. Napríklad koncom leta sa rodinka na aute vráti z dovolenky. Pred dojazdom domov dotankujú plnú nádrž. Auto celý čas nevyužívajú, pretože ho nepotrebujú, a to stojí zaparkované. Koncom novembra sa rodinka rozhodne ísť na lyžovačku, ale auto nenaštartuje, pretože je -9 °C, čo nie je v novembri až tak nepredstaviteľný scenár. Problémom je emulgovaná voda a stuhnutá nafta v nádrži, ktorá tam ostala ešte z konca leta.
K emulgácii vody dochádza, keď malé percento vody v palive nadmerne zväčší svoj objem. Emulgáciou sa vytvorí samostatná zložka, ktorú už samotné palivo bez pomoci aditíva nedokáže absorbovať. Voda sa následne kondenzáciou dostane do systému auta, a keďže ma nižšiu viskozitu ako nafta, poskytuje tenšiu mazaciu vrstvu medzi dvoma pohybujúcimi sa kovovými dielmi. Vytvára sa tzv. abrazívny efekt, ktorý z týchto dielov odstráni ochrannú vrstvu, bez ktorej všetky typy železných i neželezných kovov v spojení s emulgovanou vodou automaticky korodujú.
Na nízke zimné teploty negatívne reagujú aj uhľovodíky, ktoré tvoria základ každého paliva. Takisto majú svoj bod tuhnutia, kedy vytvárajú hustú gélovú hmotu, tzv. parafín. Ten môže vo väčšom množstve zamedziť prietok paliva cez filter, alebo znížiť výbušnosť nafty. Tento jav nazývame zmrznutie alebo tuhnutie nafty, ktoré je príčinou, že ráno v zime nenaštartujete.
Riešenie a prevencia – zimné aditíva
Zimné aditívum do nafty pridáva množstvo užitočných látok, ktoré v bežnej nafte nie sú. Cieľom týchto látok je znížiť bod tuhnutia, zvýšiť filtrovateľnosť paliva pri nízkych teplotách (až o -13 °C) a eliminovať vznik parafínu. Ako bonus bojujú proti negatívnym vplyvom povinných naftových biozložiek.
Zároveň zimné aditíva obsahujú lubrikačnú zložku, ktorá vytvorí ochranný film na povrchu všetkých komponentov v palivovom systéme. Sú tak ideálnym riešením na emulgovanú vodu. Zamedzia abrazívnemu efektu a kovové časti zostanú naďalej chránené pred možným vznikom korózie.
Na trhu je celá rada zimných aditív, ktoré zabraňujú spomínaným negatívnym javom. Z vlastnej skúsenosti vám odporúčame napríklad Liqui Moly 5131 alebo PRO-TEC Diesel Conditioner & Antigel 1:1000. Spomínané aditíva sa nám osvedčili najviac a dokážu udržať naftu v tekutom stave aj v poriadnej zime!
Netreba však zabúdať, že je dôležité dodržiavať správne dávkovanie, ktoré nájdete na obale. Len správnym dávkovaním môžete dosiahnuť želaný výsledok. Ideálne je nadávkovať aditívum ešte pred naplnením nádrže a následne stačí palivo natankovať, aby sa zmes dobre premiešala.
Využívate zimné aditíva? Aké máte s nimi skúsenosti? Povedzte nám o vašich skúsenostiach na našich sociálnych sieťach.
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024